Sociaal

Onze school is niet alleen een plek voor academische groei maar ook een gemeenschap waar respectvol samenleven wordt gestimuleerd op dagelijkse basis. Al onze leerlingen zijn immers intern en leven dus vijf dagen per week samen.

Ook buiten de muren van de school wordt sociaal engament sterk gestimuleerd, denk maar aan een sociale stage in Molenbeek en onze projectreizen in ontwikkelingslanden.

Naarmate leerlingen vorderen in hun schoolcarrière, krijgen de jongeren meer verantwoordelijkheden en ook mogelijkheid om zich te engageren binnen de schoolgemeenschap. Dit bevordert niet alleen hun persoonlijke groei, maar versterkt ook hun vermogen om positieve veranderingen in hun omgeving aan te brengen.

Initiatieven voor sociaal welbevinden

Wij geloven dat een ondersteunend schoolklimaat cruciaal is voor de ontwikkeling van elke jongere. Daarom ondernemen we verschillende initiatieven gericht op het bevorderen van het psychosociaal welbevinden van onze leerlingen: no blame-methode tegen pesten, cirkelgesprekken, een herstelgerichte aanpak.

Sessies rond omgaan met faalangst, weerbaarheid en sociale communicatie helpen, samen met andere tools en programma’s, de leerlingen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en effectieve communicatie.

Gemeenschapsactiviteiten

Door de jaren heen krijgen onze jongeren talloze mogelijkheden om deel te nemen aan activiteiten die hun sociaal engagement versterken. Zo organiseren we bezoeken aan een MFC (Medisch-Pedagogisch Centrum) of andere zorginstellingen, waar ze een directe impact kunnen zien van hun betrokkenheid. Daarnaast bieden we sociale retraites in Molenbeek aan, waarbij de leerlingen zich onderdompelen in de realiteit van vluchtelingenwerk, daklozenopvang, sociale restaurants, en maatwerkbedrijven.

Inleefreizen

Tijdens de zomervakantie hebben de leerlingen de kans om aan inleefreizen deel te nemen, waarbij ze de problematiek maar ook de dynamiek van het globale zuiden actief leren kennen. Elk van deze ervaringen is ontworpen om niet alleen begrip en empathie te ontwikkelen, maar ook om onze studenten aan te moedigen persoonlijk bij te dragen aan een betere wereld.