Cultuur

Cultuur is een vitale pijler binnen onze school. We streven ernaar om onze leerlingen niet alleen academisch te ontwikkelen, maar ook cultureel te verrijken door hen kennis te laten maken met een breed scala aan artistieke disciplines en culturele ervaringen. In de lessen worden de leerlingen ingewijd in theater, literatuur en film. Muziek en beeld maken deel uit van het lesrooster tot in de derde graad.

Podiumkunsten en creatieve expressie

Om de twee jaar brengt onze school een grootschalige productie, toneel of musical, waarbij leerlingen niet alleen acteren, maar ook ervaring opdoen met de vele aspecten van theaterproductie. Buiten deze grote evenementen zijn er doorlopend kansen om podiumervaring op te doen en deel te nemen aan kleinere voorstellingen en projecten.

Culturele activiteiten en excursies

Vanaf het eerste schooljaar worden er diverse culturele activiteiten georganiseerd. Leerlingen bezoeken regelmatig toneelstukken, wonen open concertrepetities bij in het Concertgebouw en bezoeken tentoonstellingen die aansluiten bij hun leerplan. Voor ouderejaarsstudenten zijn er mogelijkheden om 's avonds concerten te bezoeken of het alternatieve filmcircuit te verkennen.

Internationale cultuurreizen en dagexcursies

Onze meerdaagse cultuurreizen zijn hoogtepunten binnen het schooljaar. Zo volgen onze tweedejaars de sporen van de Romeinen naar Trier, ontdekken derdejaars Londen, reizen vierdejaars naar Parijs, en verkennen vijfdejaars de gotiek in Frankrijk en de renaissance in Florence. De zesdejaars maken een traditionele 'grand tour' in Griekenland, maar verkennen ook de Duitse cultuur.

Naast meerdaagse reizen bieden we ook eendaagse excursies die de culturele educatie verrijken, zoals een bezoek aan de Joodse gemeenschap in Antwerpen, de Koninklijke Bibliotheek en het stripmuseum in Brussel. Het rijke cultuuraanbod van een toplocatie als Brugge verliezen we natuurlijk niet uit het oog.

De school geeft ons de verantwoordelijkheid om het bal van Loppem te organiseren. De ervaring die zo'n evenement met zich meebrengt is heel leerrijk.

Emelie

Emelie